Excite

Werk.nl scoort onvoldoende

Met de financiële crisis zitten meer mensen dan ooit werkloos thuis. De website van het UWV wek.nl zou voor veel van die mensen uitkomst moeten bieden. Sinds vorig jaar vragen werkzoekenden via werk.nl een uitkering aan, gaan ze via de site op zoek naar werk en moeten ze op de site aangeven waar ze solliciteren. De overheidssite scoort alleen een zware onvoldoende als het gaat om bruikbaarheid: een 2,7. Het VARA-consumentenprogramma Kassa presenteerde zaterdag de uitkomsten van een enquête van vakbond FNV, die onderzoek deed naar werk.nl.

Onvoldoende geholpen

Het belangrijkste bezwaar van werk.nl was dat bezoekers zich onvoldoende geholpen voelen, zo laat Kassa weten. Maar liefst 88 procent van de bezoekers van de site ziet maar weinig in de aangeboden services van werk.nl. Ook geeft 87 procent van de ondervraagden aan dat de UWV-site ze onvoldoende helpt bij bemiddeling naar werk. Het gemiddelde voor dit onderdeel is een score van 2,5. 46 Procent geeft aan dat de site ‘vaak’ onbereikbaar is.

Bruikbaarheid werk.nl

Behalve de inhoud van de site, geven bezoekers ook aan dat de bruikbaarheid van werk.nl ondermaats is. Zo kunnen bezoekers maximaal 100 vacatures per keer bekijken, is de tekst van de vacatures vaak niet volledig of blijken vacatures soms al maanden oud te zijn. Veel werkzoekenden klagen ook over de volgens het UWV zogenaamde ‘passende’ vacatures die ze toegestuurd krijgen. Zo kreeg een begeleider in de gehandicaptenzorg vacatures in de bouw. Een andere werkzoekende ontving vacatures in het Pools.

Opbouwfase

André Timmermans van het UWV-werkbedrijf kan zich de klachten van bezoekers van de site voorstellen, maar legt uit dat werk.nl nog in een ‘opbouwfase’ zit. “We zijn een site aan het bouwen, terwijl de winkel open is,” vertelt hij. Volgens Timmermans hoeft de matig functionerende site geen problemen op te leveren. “Er zijn andere manieren om naar werk te zoeken dan Werk.nl.”

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017